I Zambia har alla mammor rätt (enligt lag) till en mothers day per månad. ”shcysst, då får man en extra dag som man kan spendera med barnen” tänkte jag, ”bra, då får jag tid till att göra det jag aldrig hinner göra annars” tänker min kvinnliga kollega, ”inte rättvist”, säger min manliga kollega.

Så vad är mothersday egentligen? Med mothersday menas att man som kvinna har rätt att ta ut en dags ledighet när man har mens. Man ska helt enkelt inte behöva gå till jobbet när man har ont. Problemet är att lång i från alla har så pass ont att de behöver ta ledigt. Och om man har så pass ont att man inte kan jobba ska man ändå stanna hemma. Så, oavsett smärtnivå har du som mamma rätt att ta ledigt. Dagen kom till för några år sedan då kvinnorörelsen lobbade för att dagen skulle införas. Världsunikt?

(försöker ladda upp bilder från veckan, men får det inte att fungera…)